SEM Motobike Venom Evolution 2.022
Frame:
Het frame, volledig ontworpen en vervaardigd door ons, heeft een origineel ontwerp dat verschilt van de klassieke E-bikes op de markt en doet denken aan motorfietsvormen, vooral vanwege de centrale positie van de motor. Deze motor heeft een structurele functie omdat de voor- en achterzwaaiarm erdoorheen zijn verbonden. Dit heeft twee belangrijke voordelen: het vermindert aanzienlijk het gewicht van het voertuig, terwijl het nog steeds uitstekende stijfheid biedt, en het verlaagt het zwaartepunt, optimaliseert de gewichtsverdeling en zorgt voor stabiliteit en handelbaarheid bij het overwinnen van obstakels, zowel bergafwaarts als bergopwaarts. Het gebruikte materiaal is aluminium, met onderdelen gestanst met behulp van kouddeformatietechnologie en onderdelen CNC-bewerkt. Dit model is uitgerust met een 38 Öhlins dubbele kroonvork met een veerweg van 200 mm aan de voor- en achterzijde, waarmee je elk obstakel kunt overwinnen. De remmen worden geleverd door schijfremmen van 203 mm op beide wielen, het 29" voorwiel en het 27,5" achterwiel.
Motor:
De Venom 2.022 is uitgerust met een borstelloze zelfdragende SEM middenmotor, met een piekvermogen van 4 kW. De motor is geïntegreerd in het frame via behuizingen machinaal bewerkt uit massief materiaal. Dit geeft direct het gevoel van stabiliteit van een motorfiets, maar met het verminderde gewicht en de wendbaarheid van een fiets. De MotoBike is voorzien van een nieuwe besturingsunit, volledig ontwikkeld door SEM, waardoor dit elektrische voertuig het ontmoetingspunt is tussen fiets en motorfiets. Dankzij de negen mappings biedt het nieuwste SEM-model maximaal comfort en prestaties met slechts een paar klikken. De "ZERO-OFF" mapping maakt van de MotoBike een gewone fiets. Wanneer de eerste mapping wordt ingevoerd, verandert de Venom in een e-bike, via een systeem van trapassistentie verdeeld over de volgende 5 mappings. Vanaf instelling 4 wordt de mogelijkheid toegevoegd om de gashendel en trapondersteuning tegelijkertijd te gebruiken. Met de laatste drie instellingen wordt de trapondersteuning uitgeschakeld en wordt de Venom een motorfiets.
Display:
Een van de onderscheidende kenmerken van de Venom 2.022 is het nieuwe display. Om de ontwikkeling van de nieuwe besturingsunit aan te vullen, is een herziene grafische gebruikersinterface geïntroduceerd. Het kleuren-LCD-scherm, met een afmeting van 72,5 x 54,75 mm, bevat alle informatie die nodig is voor het rijden op de fiets. Het display toont het resterende batterijpercentage, de huidige snelheid, de afstand van de rit, de totale afstand en het type gebruikte mapping. De nieuwe besturingsunit biedt een keuze uit negen verschillende mappings, evenals een "loop" functie. Op het scherm wordt de gebruikte mapping zowel aangegeven door een genummerde inscriptie als een lichtbalk met een chromatische schaal. Dit maakt een directe perceptie van het gebruikte type mapping mogelijk. De curvegrafiek rond de snelheidsmeter geeft het directe vermogen aan dat wordt gebruikt. Het nieuwe display wordt standaard geleverd zonder beschermhoes. De Motobike is een elektrisch voertuig met hoge prestaties en is geschikt voor races. Voor competitief gebruik wordt een hoes aanbevolen.
Motor:
Een van de onderscheidende kenmerken van de Venom 2.022 is het nieuwe display. Om de ontwikkeling van de nieuwe besturingsunit aan te vullen, is een herziene grafische gebruikersinterface geïntroduceerd. Het kleuren-LCD-scherm, met een afmeting van 72,5 x 54,75 mm, bevat alle informatie die nodig is voor het rijden op de fiets. Het display toont het resterende batterijpercentage, de huidige snelheid, de afstand van de rit, de totale afstand en het type gebruikte mapping. De nieuwe besturingsunit biedt een keuze uit negen verschillende mappings, evenals een "loop" functie. Op het scherm wordt de gebruikte mapping zowel aangegeven door een genummerde inscriptie als een lichtbalk met een chromatische schaal. Dit maakt een directe perceptie van het gebruikte type mapping mogelijk. De curvegrafiek rond de snelheidsmeter geeft het directe vermogen aan dat wordt gebruikt. Het nieuwe display wordt standaard geleverd zonder beschermhoes. De Motobike is een elektrisch voertuig met hoge prestaties en is geschikt voor races. Voor competitief gebruik wordt een hoes aanbevolen.
Batterij:
In termen van actieradius wordt er een garantie gegeven van 40 kilometer in elke gebruiksmode. Met de trapondersteuningsfunctie, de regeneratieve tandwielaandrijving en soepel rijgedrag kan de maximale afstand die met de motor kan worden afgelegd aanzienlijk worden vergroot. De Motobike is uitgerust met een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 910 Wh. Mocht de batterij leeg raken, dan heb je nog steeds de optie om naar huis te fietsen! The Venom 2.022 introduceert een nieuw afdeksysteem op de batterijpack. Deze kleppen maken gebruik van hetzelfde bevestigingsprincipe met drie punten met klinknagels als het vorige model. De echte nieuwigheid zit in het functionele ontwerp. Aan beide zijden leiden de vinnen lucht naar de batterijpack, waardoor een optimale temperatuur behouden blijft. Dankzij hun meer uitgesproken vormen nemen de nieuwe covers de ondersteunende functie van motorfietskuipen over. Het resultaat is een zeer aantrekkelijke uitstraling met een volledig functionele stijl.
Double-Traction:
The Motobike beschikt over een dubbel kettingsysteem dat de motor onafhankelijk maakt van de traditionele aandrijflijn. Aan de rechterkant bevindt zich een klassieke 11-versnellingsbak, terwijl aan de linkerkant een transmissie is gewijd aan de motor. Een opvallend kenmerk is dat het draaipunt van de zwaaiarm op dezelfde as ligt als het tandwiel van de motortransmissie; dit maakt het mogelijk, zonder de aanwezigheid van een spanner, om een ketting te monteren. Dit maakt het mogelijk om vooruit te gaan zonder het gebruik van trappen en stelt je zo in staat om elke rijomstandigheid aan te pakken, zelfs waar trappen ingewikkeld is, bijvoorbeeld op de meest technische beklimmingen, door de smalste passages of over de moeilijkste obstakels. De nieuwe trapondersteunde besturingsunit is ingesteld om nauwkeurig te reageren op elke mechanische versnellingswissel, en de geleverde kracht is altijd volledig bruikbaar tijdens het rijden.
|