Nu in hun twintigste productiejaar zijn de Beta RR-modellen getransformeerd in een nieuwe generatie enduro motoren. Maak kennis met de geheel nieuwe reeks 2T- en 4T-modellen, bekend als de RR X-Pro! Niet te verwarren met de oudere Race Edition-modellen, bieden de X-Pro-modellen de endurorijder een breed scala aan functies en voordelen die geschikt zijn voor trailrijden in alle disciplines. Er zijn acht RR X-Pro-modellen beschikbaar, elk met een eigen persoonlijkheid en karakter. De 2T-modellen zijn 125, 200, 250 en 300, en de 4T-modellen zijn 350, 390, 430 en 480.
Speciaal ontworpen om de zwaarste trails aan te kunnen, met kenmerken die je niet vindt op de meeste andere enduro-modellen, waaronder een nieuw frame met een 20 mm lagere zithoogte, een geheel nieuwe voorvork met enkele veer, elastomeer stuurbevestigingen, een koelvloeistof overloopreservoir en een reddingsriem op het voorspatbord. Bovenaan de lijst met wijzigingen staat de geheel nieuwe kunststof die de motor onderscheidt van de rest.
De geheel nieuwe ZF SHC-voorvork is lichter dan het eerdere standaard RR-model door het gebruik van een enkele veer in de rechterbuis met een voorbelastingsregelaar, terwijl alle compressie- en rebounddemping van de vork wordt afgehandeld in de linkerbuis. Dit ontwerp met één veer is perfect voor zwaar endurogebruik omdat het de rijder een meer "geplante" rijervaring biedt. Het zorgt er ook voor dat de vork sneller reageert dan andere ontwerpen vanwege minder wrijving. De isoelastische stuurbevestigingen van XTrig vullen de voorvork aan en verminderen trillingen en vermoeidheid van de rijder. De achterschokbreker is ook nieuw met bijgewerkte klepinstellingen die passen bij de geheel nieuwe SHC-voorvork.
Om de rijdbaarheid van de motor te verbeteren, is de zithoogte met 20 mm verlaagd om het zwaartepunt te verlagen en de rijder een betere voetsteun te bieden in moeilijke situaties. Een grijpriempje op het voorspatbord is een nieuwe functie die is toegevoegd voor het geval het voorwiel uit een extreme situatie moet worden getild. Het nieuwe frame is overgenomen van de RR Race Edition en RX-modellen. Dit nieuwe frame heeft een grotere rugleuning die sterker is dan eerdere modellen en verbeterde controle biedt door minder flex. Naast het nieuwe frame is een nieuwe Nissin hoofdremcilinder achter toegevoegd om de remprestaties achter te verbeteren. Dit nieuwe reservoir bevat een groter volume vloeistof, wat helpt het systeem af te koelen bij extreme remomstandigheden.
RR X-Pro-modellen hebben een eigen distinctieve uitstraling met nieuwe bodywork. Een nieuw ontworpen koplampmasker, nieuwe slanke tankpanelen en afgewerkt met een nieuw achterspatbord. Nieuwe graphics maken de verbluffende look van het assortiment compleet.
200CC
Het chassis en de motor zijn afgeleid van het kleinere model, wat zorgt voor een uiterst laag gewicht en uitstekende wendbaarheid, maar met aanzienlijk meer koppel en vermogen. Olie-injectie en een elektrische starter maken dit een complete motor, perfect voor Enduro-enthousiastelingen.
Updates zijn als volgt:
- ZF SHC Voorvork: Enkelzijdige veer, volledig verstelbaar voor voorbelasting, compressie en rebounddemping. Gewichtsvermindering van meer dan 250 gram.
- ZF Achter Schokbreker: Vernieuwd en afgestemd op de SHC-voorvork. Biedt een betere algehele balans van de vering en rijdbaarheid. Een progressieve koppeling verbetert de handling.
- Lagere Zithoogte: 20 mm lager dan de MY24 RR-modellen, nieuw ontworpen vorm en zachtere schuim voor langere, comfortabelere ritten.
- Frame: Vergelijkbaar in ontwerp met de RR Race Edition en RX-modellen, grotere rugleuning voor duurzaamheid en minder algehele flex.
- Achterrem Hoofdcilinder: Groter volume vloeistof ten opzichte van vorige modellen om warmte te verminderen tijdens extreme remomstandigheden.
- Stuurbevestigingen: XTrig FlexFix isoelastische stuurbevestigingen om de vermoeidheid van de rijder te verminderen en trillingen te verminderen.
- Elektronische Sleutel: Biedt een veiligheidssysteem dat diefstal voorkomt met een unieke gecodeerde sleutel die ook een veiligheidsuitschakeling heeft wanneer deze om de pols van de rijder wordt gedragen.
- Koelvloeistof Reservoir: Vermindert het verlies van koelvloeistof onder extreme rijomstandigheden.
- Geheel Nieuw Ontwerp: Nieuw koplampmasker, brandstoftankpanelen en achterspatbord om de motor te onderscheiden van andere modelreeksen.
- Graphics: Een verbluffende look die de Italiaanse rode kleur draagt, gecombineerd met subtiele lijnen.
- Voorspatbord Reddingsriem: Om te helpen bij het optillen van het voorwiel uit een moeilijke sectie.
Andere Kenmerken:
- Elektrische Starter: Nauwkeurig en betrouwbaar, essentieel bij het opnieuw starten van de motor in lastige situaties. Een back-up kickstarter wordt als optie verkocht.
- Koppeling: "Light-Pull" diafragmakoppeling heeft drie instellingen voor aanpassing van de hendeltrek en progressiviteit.
- Accu: Lithium accu zorgt voor snelle starts en verminderd gewicht.
- Elektronica: Koplamp en achterlicht met meter die gebruiksuren, tripmeter, snelheid en meer omvat.
- Brandstoftank: Doorschijnend zodat het brandstofniveau gemakkelijk kan worden gecontroleerd.
- Bodemplaat: Een plastic bodemplaat vermindert motorlawaai en is gevormd naar het frame voor een betere bodemvrijheid.
- Graphics: Het ontwerp van de motor wordt versterkt met nieuwe graphics die vergelijkbaar zijn met die op de RR-modellen, wat zorgt voor het kenmerkende Beta rood in dominante vorm.
2T Modellen bevatten ook:
- Kaartschakelaar: (2T Modellen) Twee standen om de motorkracht aan te passen aan de omstandigheden (nat of droog).
- Elektronische Olieinjectie: Een olietank bevindt zich onder het zadel (dat gemakkelijk met een druk op de knop kan worden geopend), waardoor het mengen van olie en brandstof niet meer nodig is.