De nieuwe Beta RR MY23 Modellen
Om dat beroemde nummer uit de jaren negentig
te citeren: niets vat de nieuwste toevoeging aan de Beta-familie beter samen
dan de woorden "gewoon de beste, beter dan de rest...". Terwijl de
wereld de waarden van essentiële functionaliteit herontdekt, blijft Betamotor
een golf van indrukwekkende autosportoverwinningen behalen en begon de
2022-editie van het Enduro Wereldkampioenschap als de zittende kampioen. Het is
in deze context dat de uit Rignano sull'Arno gebaseerde constructeur de nieuwe
MY23 RR presenteert, een fiets die veel van de kenmerken heeft die zijn
voorganger vorig seizoen zo onverslaanbaar maakten, maar die is herzien met een
aantal belangrijke nieuwe functies geïntroduceerd in het hele assortiment, plus
andere upgrades die specifiek zijn voor bepaalde motorgroottes, om de
onaantastbare suprematie van de RR-familie als geheel te behouden.
Beta werkte nauw samen met de
Enduro-kampioenen Brad Freeman en Steve Holcombe om een reeks nieuwe
oplossingen te ontwikkelen met betrekking tot zowel de aandrijflijn als het
frame/ophanging voor de modeljaar 2023 RR 2 Str en 4 Str, om de reeds
veelgeprezen kenmerken van de vorige generatie. Zoals altijd is de leidende
filosofie van de ingenieurs van Rignano sull'Arno geweest om niet alleen de
prestaties van de fietsen van het merk te verbeteren, maar ook om deze
prestaties nog toegankelijker te maken. Dus in plaats van grote veranderingen
heeft dit modeljaar een reeks upgrades gekregen die bedoeld zijn om alle
uitstekende kwaliteiten van elk individueel model te consolideren. Het plaatje
wordt compleet gemaakt door een nieuw geheel rood kleurenschema en nieuwe
kunststoffen met een meer lineair, essentieel en strakker ontwerp dan voorheen,
waardoor de RR een nog minimalistische look krijgt. Sommigen zeggen "less
is more": Beta gelooft dat alleen het allerbeste goed genoeg is en maakt
fietsen zonder franje, met alleen wat je echt nodig hebt, of je nu racet of een
zondagse rit maakt met je vrienden.
Zoals altijd bestaat het assortiment uit 8
verschillende modellen, elk met zijn eigen persoonlijkheid, om tegemoet te
komen aan de behoeften van een zeer divers spectrum van rijders. Er is de
perfecte RR voor elke rijder, maar wat elk model gemeen heeft, is het vermogen
om de gebruiker vertrouwen te geven en een echt lonende rijervaring te bieden.
De belangrijkste kenmerken van elk model zijn als volgt:
Eigenschappen van de RR modellen
|
2-TAKT
|
|
|
125cc
|
200cc
|
250cc
|
300cc
|
De kleinste motor in het Beta-assortiment, het is de
lichtste en
gemakkelijkst te hanteren. In
pure racestijl, het is geschikt voor beide
jonge renners die van de lagere komen
categorieën en meer ervaren rijders die op
zoek zijn naar een leuke motor.
|
Het chassis en de motor zijn afgeleid van
zijn kleinere zusje, wat zorgt voor een extreem
bevatte gewicht en uitstekende handling,
maar met beslist
meer koppel en vermogen. Olie
injectie en een elektrische starter maken dit een complete motor,
perfect voor enduro-enthousiastelingen.
|
Ideaal voor wie op zoek is naar een zachtere 2-takt
fiets met iets minder vermogen en koppel
dan topmodellen om een uitstekende handling te garanderen.
|
Gemaakt voor degenen die een grote motor
waarderen met
aanzienlijk koppel bij elke snelheid.
Geschikt voor degenen die een voorkeur
hebben voor lange versnellingen.
|
|
4-TAKT
|
|
350cc
|
390cc
|
430cc
|
480cc
|
Dit is de gemakkelijkst te hanteren fiets
in de 4-takt modellenreeks; het geeft de voorkeur aan rijden met een hoog
toerental, maar behoudt een zeer lineair uitgangsvermogen.
|
Met een ideale verhouding tussen handling en
vermogen, is zijn
winnende eigenschap ligt in zijn
uitstekende tractie.
|
Een krachtige motor die op zijn best is
wanneer de rijder gebruik maakt van de lange versnellingen en het
aanzienlijke koppel.
|
Deze motor komt het best tot uiting in grote
open ruimtes.
De kenmerken zijn vergelijkbaar met het
430-model
maar met nog meer koppel en vermogen,
geschikt voor meer ervaren en fysiek fitte
rijders.
|
De updates die zijn geïntroduceerd voor de MY
2023 RR-reeks worden hieronder samengevat:
Voor alle modellen:
•
Veringen: Beta stopt nooit met het slijpen
van het frame en de ophangingen van zijn fietsen. In de zoektocht naar een nog
scherpere, zuiverdere feedback van de rijder, hebben de ingenieurs van
Betamotor de binnenkant van de voorvork herzien - een ZF-component, net als bij
de vorige generatie - van het 2023-modeljaar van de RR-familie. Eerst en vooral
is de geometrie van de oliekanalen rond de vorkzuiger aangepast om elk
smooreffect volledig te elimineren en een onberispelijk soepele demperwerking
gedurende de hele reis te garanderen. Door vrijer stromende olieretourkanalen
te creëren, opent deze verbetering nog meer mogelijkheden voor het instellen
van de vork, omdat het elimineren van alle structurele belemmeringen voor de
oliestroom betekent dat zelfs de kleinste verandering in de instelling een
waarneembaar resultaat oplevert. Dit resulteert in een verbeterd rijcomfort en
in een effectievere vorkondersteuning tijdens de eerste excursie van de demper.
Daarom blijft de fiets zelfs in ruige terreinomstandigheden gecomponeerd en
bestuurbaar.
•
Radiatorkappen op de Tank: een van de
veranderingen ten opzichte van de vorige generatie met een impact op zowel
stijl als functie, is de herziene vorm van de nieuwe radiatoromhulsels op het
RR-gamma. De nieuwe kappen zijn smaller dan voorheen om de rijder meer
bewegingsvrijheid te geven, vooral in bochten in motorcrossstijl met de motor
scherp in de bocht en met het binnenbeen naar voren gestrekt. De shrouds zijn
ergonomischer gevormd dan voorheen en laten de rijder een strakkere positie op
het zadel innemen met de fiets stevig tussen de benen geklemd voor een nog
betere feedback van de rijder. De slankere nieuwe kappen dragen ook bij aan de
herziene, eenvoudige en essentiële nieuwe look van de fiets.
•
Graphics: alle modellen hebben nu een
nieuw geheel rood kleurenschema. De stijl van de graphics is minimalistischer
dan voorheen, met gedurfde, duidelijk gedefinieerde vormen en zuiverdere,
modernere lijnen die de gespierde vorm van de fiets benadrukken en de nieuwe
kappen naadloos verbinden met de andere componenten.
Naast de upgrades die in de hele familie zijn
geïntroduceerd, is er een aantal verbeteringen die specifiek zijn voor bepaalde
2-takt- en 4-taktmodellen, die de prestaties naar nog grotere hoogten tillen.
In detail:
RR 125 2 Takt
•
Vliegwiel en krukas: de 125 tweetaktmotor
heeft een lichter vliegwiel en een krukas met een kleinere diameter dan zijn
voorganger. Beide componenten zijn geïntroduceerd om de traagheid van het
inwendige van de motor te verminderen. In termen van prestaties vertaalt dit
zich in een snellere gasrespons, omdat de componenten van de motor sneller
kunnen draaien en de rijder volledig gebruik kan maken van al het beschikbare
vermogen, ondanks dat dit model minder pk's van de tap heeft dan zijn grotere
broers en zussen.
•
Carter: de krukas met kleinere diameter
neemt minder ruimte in beslag in het carter. De ingenieurs van Betamotor hebben
het carter opnieuw ontworpen om te compenseren voor de ruimte die vrijkomt door
de kleinere krukas, waardoor het binnenvolume van het onderdeel zelf is
geoptimaliseerd om de lucht/brandstofmengselstroom te garanderen die nodig is
om de prestaties van de nieuwe componenten te maximaliseren.
•
Vermogensklep: de vermogensklep is opnieuw
gekalibreerd om de explosievere prestaties van de nieuwe motor effectief te
beheren.
Voor het modeljaar 2023 heeft de RR 125 2-takt de meest
ingrijpende en ingrijpende wijzigingen van het hele 2-takt-gamma ondergaan. De
upgrades van de kleine 1/8 liter motor hebben die extra sprankeling toegevoegd
waar jongere rijders naar op zoek zijn wanneer ze elk grammetje prestatie uit
hun fietsen persen. Deze reeks upgrades die zijn gericht op het verbeteren van
de prestaties van de motor en het verminderen van de inertie van de motor,
heeft de RR 125, die al een wendbare, reactieve machine was, nog sneller en
responsiever dan ooit gemaakt en in staat om zijn mannetje te staan in dezelfde
ruige omstandigheden. terreinomstandigheden gedomineerd door zijn grotere
broers en zussen.
RR 4 Takt
•
Tractiecontrole: De belangrijkste
nieuwigheid in het 4 Str-gamma is de introductie van tractiecontrole, die vorig
jaar zijn debuut maakte in het Racing-gamma. Om de prestaties van zijn modellen
steeds toegankelijker te maken voor de rijder in elke situatie, beschikken alle
4-takt Beta Enduro-modellen nu over tractiecontrole. De tractiecontrolefunctie
op RR-modellen kan door de berijder worden geselecteerd met een knop op de
gebruikelijke positie tussen de stuurbuis en de brandstoftank. De rijder kan de
tractiecontrole op elk moment en in een van de beschikbare motorkaarten
uitschakelen, terwijl de functie zelf voor elk van de twee kaarten anders is
gekalibreerd, waardoor de rijder kan kiezen uit 4 verschillende elektronische
bedieningsconfiguraties.
•
Uitlaatkop: alle 4-taktmodellen hebben een
nieuwe uitlaatspruitstuk met een langere kanaalgeometrie dan bij de vorige
generatie, waardoor de motorrespons bij lage motortoerentallen wordt verbeterd
en het koppel bij middelhoge motortoerentallen wordt verhoogd. Het resultaat is
een meer handelbare vermogensafgifte over het hele toerenbereik, waardoor de
rijder gemakkelijker uit de problemen kan komen of ervoor kan kiezen om een
hogere versnelling te gebruiken dan normaal, voor een meer ontspannen
rijervaring.
•
Motor Mappingen: tegenwoordig worden zelfs
enduro-fietsen - die er eenvoudig uitzien - geleverd met geavanceerde
elektronica. Om optimaal te profiteren van het verhoogde koppel bij lage tot
gemiddelde motortoerentallen dat beschikbaar wordt gesteld door de nieuwe
uitlaatkop, zijn 4-taktmodellen nu voorzien van speciale nieuwe
motormanagementkaarten die de vermogenscurve gelijkmatiger over het gehele
bruikbare bereik van de motor spreiden, waardoor de prestaties van zelfs de
grootste verplaatsing Beta-fietsen volledig toegankelijk.