Alpinestars Crosshelm Supertech S-M10 ALLOY
Het resultaat van meer dan vijf jaar intensieve studie, ontwikkeling en testen; Alpinestars Supertech M10 motorcross-helm maakte zijn racedebuut op de Anaheim Supercross, in januari 2018.
Aan het begin van het project MX-helm werd de productfilosofie van Alpinestars toegepast en werden een aantal specifieke doelstellingen vastgelegd:
Maak de meest geavanceerde, beschermende en prestatiebevorderende helm mogelijk.
Belangrijkste punten
- Gewicht van M-10 is 1260g.
- Ventilatie is een belangrijk kenmerk van de Supertech M10
- Het Supertech-voeringontwerp is gevormd om de luchtstroom te optimaliseren
- Helm heeft TPE-coating wasbare oppervlakken om het onderhoud te verbeteren en de duurzaamheid te vergroten.
- Drinkslang technologie
" width="640" height="360" frameborder="0">
Constructie
- Carbon shell constructie maakt gebruik van een zeer geavanceerde-technologie met een multi-composiet-combinatie: 3K, koolstoflaag met een hoge dichtheid die de sterkte en efficiëntie van energiedissipatie over de schaal verbetert.
- UD-koolstofsamengestelde laag die een aanzienlijk grotere radiale sterkte rond de schaal geeft, waardoor compressie wordt voorkomen, maar gecontroleerde afbuiging voor het verminderen van uitgezonden impactenergie mogelijk wordt gemaakt.
- Aramide vezellaag die een kritische penetratiebescherming biedt.
- Deze drielaagscomposietcombinatie krijgt nog betere prestaties met een epoxyharsverbinding die het best mogelijke sterkte- en energiebeheer biedt.
- De combinatie van materiaallagen zorgt voor een betere energiehuishouding: beperkte uitbuiging van de buitenste schil, waardoor de energie breder wordt en beter wordt geabsorbeerd door de EPS-voering.
- Het resultaat van het unieke shell lay-up proces dat wordt gebruikt in de M10 constructie resulteert in een extreem effectieve bescherming tegen stoten.
Het resultaat van meer dan vijf jaar intensieve studie, ontwikkeling en testen; Alpinestars Supertech M10 motorcrosshelm debuteerde in januari 2018 op de Anaheim Supercross.
Bij het begin van het MX-helmproject werd de productfilosofie van Alpinestars toegepast en een reeks specifieke doelstellingen vastgesteld:
Maak de meest geavanceerde, beschermende en prestatieverhogende helm die mogelijk is.
Hoofddoel: bescherming - om de best mogelijke bescherming te creëren.
Secundaire doelstelling: uitstekende ventilatie, comfort en minder gewicht geven.
Alpinestars benadering van de creatie van de geavanceerde technologie in de Supertech M10 is gebaseerd op zijn diepgaande ervaring van meer dan een half decennium innovatie van wereldklasse in het spectrum van motorsport en vooral zijn diepgewortelde toewijding aan motorcross. Net als bij alle andere categorieën technologie die Alpinestars onder de knie heeft, vereist het tot stand brengen van een nieuw, zeer complex product specialistische ervaring en knowhow en een projectplan geleid door de beste hersenen in de ontwikkeling van bescherming.
Vandaar dat Alpinestars Helmet Development Department is opgericht en de opdracht heeft gekregen om de meest beschermende, meest comfortabele en lichtste motorcrosshelm te onderzoeken en te ontwikkelen. Het doel was om rijders de grenzen van hun prestaties te laten verleggen, profiterend van vertrouwenwekkende veiligheidstechnologie, verminderde gewichtsverdeling om spierinspanning in nek, schouders en rug te minimaliseren en verbeterde fysiologische en cognitieve prestaties met een uiterst goed passende en goed geventileerde constructie, voor optimaal comfort tijdens het rijden.
Het ontwerp is coherent met de filosofie van Alpinestars en deelt onderscheidende thema's met andere producten in de portefeuille; een soepel, aantrekkelijk profiel dat gestroomlijnd is en vrij is van externe kanalen en functies die kunnen werken als een laadpunt bij een botsing of de algehele integriteit van de constructie in gevaar kunnen brengen. De oppervlaktekromming bevordert verminderde wrijving bij impact, waardoor afbuiging en de meest efficiënte overdracht van energie mogelijk is om het hoofd van de bestuurder tegen directe kracht op de schedel te beschermen en verwijst naar de nek en de wervelkolom. Het diafragma is ontworpen om een breed scala aan brillen en de ventilatieopeningen in de schaal bevinden zich om de ventilatie-efficiëntie te maximaliseren.
De Supertech M10 shell is geprofileerd met prestaties als prioriteit en met een ontwerpstijl die het profiel van de helm en het gebeeldhouwde oppervlak identificeert als uniek ‘Alpinestars’.
Een ander belangrijk kenmerk is de M10 shell-maatoplossing; elke helmmaat heeft zijn eigen geschikte schaalmaat om de meest anatomische oplossing te bieden voor de grote verscheidenheid aan fitbehoeften wereldwijd.
• Carbon schaalconstructie maakt gebruik van een zeer geavanceerde giettechnologie met een multi-composiet combinatie:
• 3K, carbon buitenlaag met hoge dichtheid die de sterkte en efficiëntie van energiedissipatie over de schaal verbetert.
• UD-koolstofcomposietlaag die een aanzienlijk grotere radiale sterkte rond de schaal geeft, waardoor compressie wordt voorkomen, maar gecontroleerde afbuiging mogelijk wordt gemaakt voor het verminderen van overgedragen impactenergie.
• Aramide vezellaag die kritische bescherming tegen penetratie biedt.
• Deze drielaagse composietcombinatie krijgt nog betere prestaties met een epoxyharsbinding die de best mogelijke sterkte en energiebeheer biedt.
• De combinatie van materiaallagen geeft verbeterd energiebeheer: beperkte buiging van de buitenschaal waardoor de energie breder wordt en beter wordt opgenomen door de EPS-voering.
• Het resultaat van het unieke shell lay-up proces dat wordt gebruikt in de M10-constructie resulteert in een uiterst effectieve schokbescherming.
• Met een volledig uitgeruste testfaciliteit voor helmen, binnen Alpinestars Racing Development Center, heeft een uitvoerig onderzoek naar impactonderzoek geleid tot de terugkeer van de Supertech lineaire en schuine impactprestaties die de huidige standaardlimieten voor helmregelingen ver verbeteren.
• Voor directe, lineaire impact met een gemiddelde grootte van 41% en voor rotatieversnelling, schuine, impactprestaties met een gemiddelde van 48%.
• M10 in vier anatomische schaalmaten.
• De Supertech M10 shell-constructie is geoptimaliseerd om de beste pasvorm te bieden in het bereik van vier opties voor grootte.
Shell-maten worden vervaardigd in klein, medium, groot en extra groot om ervoor te zorgen dat renners de juiste pasvorm hebben die niet alleen het comfort verbetert, maar vooral de effectiviteit van de helm bij een impact.
• De Supertech M10 voeringconstructie combineert met de schaal om een zeer efficiënt beheer van impactenergie te bieden.
• Gevormd met een multi-dichtheid EPS-polymeer, geeft de energieabsorberende laag een binnenhelmprofiel dat schokkrachten absorbeert die over de buitenschaal worden gedissipeerd op het punt van een botsing en zorgt voor een vorm met een nauwe en comfortabele pasvorm.
• De energie-absorptieprestaties van de M10 zijn aanzienlijk verbeterd door een constructie met vier secties waarmee specifieke dichtheden van polymeer kunnen worden voorbereid voor verschillende zones rond de helmvoering.
Niet alleen is de energieprestatie verbeterd, maar ook pasvorm en comfort.
A-HOOFD AANPASSINGSSYSTEEM
• Gepatenteerd A-Head systeem voor aanpassing van hoogte en hoek.
• De Supertech M10 is voorzien van een gepatenteerd systeem waarmee de helm exact kan worden afgestemd op de voorkeur van de bestuurder voor de hoogte en hoek waarmee de helm op het hoofd zit.
• Deze unieke technologie zorgt voor een ultra-specifieke opstelling die kan worden aangepast aan het type rijden en de voorkeur van de rijder.
• Met een micro-verstelbaar kussen dat is verbonden met de binnenschaal van de helm, is het mogelijk om de helm te verhogen of te verlagen en ook om de helm naar voren of naar achteren te kantelen.
• Uniek, gepatenteerd viziervrijgavesysteem is een ander belangrijk kenmerk dat is opgenomen in het ontwerp van de Supertech M10.
• Viziervrijgave is een belangrijk onderdeel van de algehele beschermingsprestaties in de helm en heeft een grote invloed op het onderscheidende, vlakke ontwerp van het buitenschilprofiel.
• Alpinestars heeft een uniek vizierontgrendelingssysteem ontwikkeld dat, terwijl de bevestiging veilig op zijn plaats wordt gehouden voor het rijden over het meest extreme terrein en eventuele baanomstandigheden, precies het juiste weerstandsniveau biedt om ervoor te zorgen dat het vizier loskomt van de helmschaal als het wordt blootgesteld aan een aanzienlijke impact, ongeacht de hoek.
• Het M10-vizierafgiftemechanisme is ontworpen om de inherente zwakke punten in andere soorten verankeringssystemen te voorkomen.
• Het behouden van de integriteit van de schaal is van vitaal belang voor de veiligheid en met de mogelijkheid dat multidirectionele krachten op het vizier van invloed zijn, vermindert scheiding op het kritieke punt van belasting mogelijk schadelijke hefboomwerking en rotatiesnelheden die verwonding veroorzaken aan de nek en rug van de bestuurder.
• Samen met de ERS-paddingverwijdering, maakt ‘Eject’ het mogelijk om de helm in noodgevallen te verwijderen, zonder de rug van de bestuurder te belasten.
VEILIGHEID
• Conform zowel DOT-certificering als ECE-homologatie, is de M10 gecertificeerd voor wereldwijd gebruik.
• De DOT 218-norm schrijft specifieke impactpenetratiebescherming voor over de kruin van het helmgebied en daarom zal de Supertech M10 voor de Amerikaanse en Canadese markt voorzien zijn van technologie die de minimale veiligheidseisen aanzienlijk overschrijdt.
• Sleutelbeenbescherming is een belangrijk ontwerpkenmerk van het Supertech helmschaalbasisprofiel.
• De basis van de M10 is gebeeldhouwd om een reliëfgedeelte te geven, waarbij het onderste profiel wordt verhoogd om het sleutelbeen (sleutelbeen) vrij te maken.
• Ook opgenomen in het gebied van het basiskussen, waar het over het sleutelbeen van de berijder zit, is een energieabsorberend kussen; een flexibelere rubberen sectie die doorbuiging mogelijk maakt wanneer het contact maakt met het sleutelbeen.
• De Supertech M10 kinbeugel is gemaakt van polypropyleen dat, door een zekere zijdelingse afbuiging mogelijk te maken, de impactbescherming van de sleutelbeenderen verder verbetert.
• Beschermingsmechanismen na een aanrijding zijn ook een belangrijk kenmerk van het Supertech-ontwerp, dat snelle en veilige interventie mogelijk maakt als de berijder een grote impact heeft geleden.
• Multi-directional Impact Protection System: MIPS.
• MIPS is geïntegreerd in de Supertech M-10 om de energie van rotatiebewegingen die de helm beïnvloeden te verminderen, waardoor schadelijke gyratiekracht naar de hersenen wordt overgebracht.
• Een 'slip'-laag met lage wrijving is opgenomen in de Supertech M10-helm, tussen de comfortvullinglaag en de multi-density polymeer energie-absorberende schaal.
• Wanneer energie op de helm wordt gestoten, waardoor een rotatiekracht wordt veroorzaakt, zorgt de MIPS-laag ervoor dat de binnenste absorptielaag beweegt om de energie te dempen en opnieuw te sturen voordat er aanzienlijke acceleratiestress naar de hersenen wordt veroorzaakt.
Dit verzacht de oorzaken van hersenletsel, zoals hersenschudding.
• Emergency Release System (ERS).
• De zijwangbekleding van de Supertech kan efficiënt en veilig worden verwijderd, terwijl de helm nog op het hoofd van de berijder zit, zodat hij gemakkelijk kan worden verwijderd door ondersteuning langs de baan en medisch personeel.
• De Supertech M10is ook ontworpen om het mogelijk te maken een helm ‘Eject’ inflatiesysteem in de binnenkroon van de schaal te monteren.